پیام هوشمند:‌ به جامعه ترانه سرا تسلیت میگویم!

پیام هوشمند:‌ به جامعه ترانه سرا تسلیت میگویم!

/ تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۴/۱۱
اخبار موسیقی ایران
۱۴K

«پیام هوشمند» متولد اردیبهشت ١٣۶٢است و تحصیلاتش را در رشته مهندسی معدن گذرانده است. او بیش از یک دهه است که در فضای موسیقی کشور فعالیت دارد و هم اکنون نیز عضوی از گروه ارکستر «عماد طالب زاده» است.

مصاحبه ای با این هنرمند انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

 

_از آغاز فعالیت و اولین کار رسمی تان صحبت کنید.

اولین کار من بر اساس یک اتفاق بود.سال ٨٣ از طریق شرکت «دارینوش» به آقای شهرام فرشید معرفی شدم؛ ترانه هایم را در اختیار ایشان قرار دادم و آقای فرشید بعد از یک هفته تماس گرفتند و گفتند که آقای عبداللهی یکی از ترانه ها را پسندید و این گونه بود که اولین کار من در حوزه موسیقی شکل گرفت.

 

_پس اولین کار شما ترانه بود؟

بله، اولین کارم ترانه بود؛ سپس وارد حوزه آهنگسازی و تنظیم شدم.

یکسال بعد از همکاری که با آقای عبداللهی داشتم، در آلبوم «چی شده» با آقای جهانبخش همکاری کردم

 

_کارهایی که در حال حاضر می شنویم بر اساس ضابطه است یا رابطه؟

هم بر اساس ضابطه است و هم بر اساس رابطه؛ همیشه نیز به همین شکل بوده است؛ حتی در دوران درخشان موسیقی، و همیشه هم به همین شکل خواهد بود.

 

_درباره شما چطور؟

من همیشه سعی می کنم بهترین کار را با بهترین کیفیت، ارایه دهم. در مورد آهنگ «روزمرگی» بابک جهانبخش (که من این کار رابسیار دوست دارم) ترانه این کار را خانم «بیتا طایی» سرودند که من در طول زندگی ام ایشان را تا به حال ندیده ام پس چه رابطه ای میتواند وجود داشته باشد؟

 

_معدود افرادی مانند شما این کار را انجام می دهند؟

من درباره دیگران نظری ندارم، اما خیلی ها هم همیشه با همان گروه و رابطه هایی که داشتند، کار کرده اند و موفق هم بوده اند.

 

_چرا در موسیقی امروز آثار ماندگار تولید نمیشود؟

از کوزه همان برون تراود که در اوست.آثاری که در موسیقی تولید می شود بازتاب جامعه است. وقتی نوع نگرش به عشق تغییر کرده است و جوان امروزی معنای عشق را به خوبی متوجه نمی شود پس چطور میخواهیم کار عاشقانه خوبی بسازیم؟ البته در همه جای دنیا موسیقی به سمت سطحی شدن در حال حرکت است.

 

_در همین موسیقی سطحی نمیتوان آثار هنری خوبی تولید کرد؟

همین الان هم آثار خوب می شنویم؛ اما همیشه تعداد خوب ها، کمتر از متوسط ها و سطح پایین ها است.

 

_ ممکن است نام ببرید؟

«سیروان خسروی» خواننده ای است که برای مخاطب مسیر کارش را عوض نکرد. از ابتدای راه، مسیر درستی را انتخاب کرد و تا به حال به راه خودش ادامه داده است.

 

_پس به چه دلیلی موسیقی آنطور که باید روند روبه رشدی ندارد؟

آدمهای با تفکر غیر حرفه ای بیشتر از آدمهای حرفه ای هستند. البته در موسیقی افرادی هم وجود دارند که در سطح بالا فعالیت می کنند.

 

_در مورد خوب بودن یا ضعیف بودن اثری در موسیقی پاپ، چه کسانی صاحب نظر هستند؟

در موسیقی پاپ مردم قاضی هستند هرکاری را که مردم بپسندند، کار خوبی است و منتقدین باید سکوت کنند؛ حتی اگر از دیدشان، آن اثر یک کار ضعیف باشد.

 

_موسیقی امروز چه روندی را طی می کند؟

با توجه به زمینه هایی که وجود دارد، روند بسیار خوبی را طی می کند؛ اما اگر بخواهیم با موسیقی خوب دنیا مقایسه کنیم، حرفی برای گفتن نیست. اما با توجه به امکانات فعلی روند روبه رشدی دارد.

 

_اگر بخواهیم به موسیقی آرمانی که در نظر شماست برسیم چه کارهایی را باید انجام بدهیم؟

موسیقی زمانی آرمانی می شود که از دست خواننده خارج شود و تا زمانی که پول دست خواننده است، این کار امکان پذیر نیست. خواننده تمایل دارد بیشتر دیده شود، به روی استیج برود و طرفداران بیشتری داشته باشد. موسیقی باید دست تهیه کننده هایی باشد که ترانه خوب را بفهمند، موسیقی خوب را بشناسند و با مثلث ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده هماهنگی داشته باشند؛ این گونه است که میتوانیم موسیقی فاخری داشته باشیم.

 

_ترانه های امروزی را چگونه میبینید؟

در بیشتر کارها تقلید می شنویم،شخصی مانند آقای روزبه بمانی با فکر خوب و کلام متفاوت انقدر مورد تقلید سایر قرار می گیرد که اگر کار خود آقای بمانی را گوش بدهیم خسته کننده به نظر می رسد.

من به جامعه ترانه سرا تسلیت می گویم. جامعه ای که نمیتواند برای خواننده ای مثل محسن یگانه که تخصصی در زمینه ترانه ندارد، ترانه بنویسد. وقتی خواننده می بیند از نود درصد ترانه سراها بهتر می نویسد چرا نباید بنویسد؟ خواننده ای که از خیلی از ترانه سراها بهتر است.

 

_درباره اقتباس ازکارهایی که تولید می شوند بیشتر صحبت کنید؟

دوستان عزیز اسم این کار را تقلید نمی گذارند، بلکه میگویند اقتضای بازار است. تا چند وقت پیش اقتباس از ترانه، ملودی و حتی تنظیم وجود داشت اما الان خواننده صاحب سبکی را می بینیم که در نوع خوانش کار هم از خواننده دیگری که بازار را در دست دارد اقتباس میکند.

 

_آهنگسازی جوششی است یا کوششی؟

باید جوششی باشد اما دوستان آهنگ ساختن را کوششی کردند و به فکر خود به دو دسته کوششی و جوششی تقسیم می کنند؛ اما کاری که بر اثر کوشش باشد فارغ از احساس است.

 

_نسبت به کارهایی که می شنویم شما میتوانید منتقد باشید یا به خاطر مسائل کاری ترجیح می دهید سکوت کنید؟

من اولین منتقد خودم هستم. افکارم با کسی هم سو نباشد، طبیعی است که با او کار نمیکنم.

 

_در مورد آقای «جهانبخش» چطور؟

با این که با آقای جهانبخش کار های بسیار موفقی داشتم؛ اما در دو آلبوم «بی اسم» و «مداربی قراری» حضور نداشتم. در برهه ای از زمان به هر حال افکارمان مطابق یکدیگر نبود؛ اما دوستی میان ما ادامه داشت و این به معنای تفکر حرفه ای در کار هنری است. دوستی من و ایشان پایدار بوده و خواهد بود. به هر قیمتی کار نمی کنم و باید با خواننده و ترانه سرا هم فکر و هماهنگ باشم.

 

_به عنوان یک منتقد چطور باید به آثار موسیقی نگاه کرد؟

هر سبکی را باید با خودش مقایسه کرد؛ برای مثال آقای «تتلو» در سبک و سیاق خودش بسیار خواننده موفقی است و من کار های ایشان را بسیار دوست دارم. «امیر تتلو» از بسیاری از خواننده ها بهتر میتواند اجرا کند. مردم هم کار ایشان را می پسندند؛ پس منتقد باید سکوت کند. من تفکراتم با ایشان هم سو نیست و تا به حال هم با آقای «تتلو» همکاری نکرده ام اما ایشان در موسیقی خود بسیار موفق هستند.

عده ای نمیتوانند مانند سعدی آثار کلاسیک و مانند «تتلو» آثار مردمی تولید کنند و در این میان می ایستند و سنگ اندازی می کنند.

 

_به خوانندگی فکر می کنید؟

متاسفانه یا خوشبختانه نه.

 

الان مشغول چه کاری هستید؟

در گروه آقای «عماد طالب زاده» فعالیت میکنم و بیشتر تمرکزم بر روی خواننده های تازه کار است.

 

با آقای «جهانبخش» چطور؟

بابک دوست چندین ساله من است، از حال هم با خبر هستیم اما صحبت کاری با ایشان نکرده ام.

 

آینده کاری تان چگونه خواهد بود؟

هرچه پیش آید خوش آید

 

حرف آخر

از خانواده عزیزم که در تمامی سال ها حمایتم کردند ممنونم.

 

نویسندگان : سالار خادمی

برچسب‌ها, , , , ,
نظرات (بدون دیدگاه)